LISTSERV Archives

AUXLANG Home

AUXLANG  September 2002, Week 1

AUXLANG September 2002, Week 1

Pluraj lingvaj respondoj pri la tino.

fasilinguo <[log in to unmask]>

International Auxiliary Languages <[log in to unmask]>

Wed, 4 Sep 2002 13:08:33 +0200

text/plain

    Saluton al vi cxiuj. Antaux ol respondi, mi avertas ke mi ne estas la
Papo de la katolika eklezio nek la Zamenhofo de la esperanto. Mi estas nur
unu parolanto de la tino, lingvo kies celo malpermesas formale cxiun
personismon kaj cxiun nemovismon. Jen miaj lingvaj respondoj eraros, jen ne.

    Saluton, Jxakvo Cxandlero.
    Mi esperas ke ci ricevis kaj legis mian lastan mesagxon, dulingva per
tino kaj esperanto.
    Ankaux mi esperas ke, se ci legis la mesagxon, ci komprenis ke ekzistas
abunda dokumentaro pri la tino, konsultebla per pluraj lingvoj. Ja tiu
dokumentaro inkludas vortarojn. Ni sercxas ankaux kunlaborantojn por traduki
bazan vortaron de la tino al la angla, kaj inverse. Se ci volas, ci povas
helpi nin, kaj samtempe influi en la projekton. Ci rememoru ke la tino estas
cxiam sxangxebla de ci.
    Rilate al la senpera aux duonsenpera kompreneblo de la tekstoj (aux
paroladoj) ni, tinistoj, tiom profitas tiun eblon kiom eble. Ni ne estas
sektismaj, ni profitas profiteblan cxion el cxiuj planlingvoj kiujn ni
vidas. La limo de la agado pro kompreneblo estas la enkonduko de gravaj
malfacilajxoj por la aktiva uzo, kiel la ortografio de la interlinguxo aux
la neregulaj verboj de la novialo. Sed, kondicxe ke tiuj problemoj ne aperu,
la aspekto de la lingvo devas esti tiom senpere komprenebla (kaj tiom
komprenebla post kurtega lernado) kiom eble. La futuresistoj, kun ilia
cxefrolulo Hxavjer Barjo Fernandezo, gxenerale opinias malsame. Ili
argumentu, aux argumentu la partianoj de la roo, de la volapuko, de la
usiko, kaj tiel plu. Sed sxajnas al mi evidentega ke la popolo ne volas
planlingvon kie gxi ne povos profiti la bazajn strukturojn plej
disvastigitaj.

    Saluton,  Sebastiano Hartuxigo.
    Mio profitas la anglan lingvon, sed mi ne volas amase gxin uzi aktive
nek pasive cxe la etoso de lingvokonstruado, cxar mi volas eviti ke nur (aux
prefere) la fluaj parolantoj de angla lingvo partoprenu la movadon. Oni
devas vigle eviti ke la mastrado de la angla restu nepra kondicxo por
kontribui en la konstruado de internacia lingvo. La denaskaj parolantoj de
angla cxiam havas tradukistojn kaj facilajxojn; ni, la aliaj, tion ne havas,
kaj tial ni devas uzi nur planlingvojn pri planlingovj tiom kiom ni povos.
    En la tino, la angla vortaro estas klare reprezentata, kaj la anglaj
parolantoj de tino povas enkonduki libere tiomajn anglajn radikojn kiomaj
ili volu.

    Saluton, pu Paulo Bartleto.
    La parolantoj de la malsamaj tinaj dialektoj interkomprenas, simple cxar
tion ili volas. La simpla volo pro interkomuniki suficxas por ke la naturaj
variajxoj cxe planlingvo ne baru la interkompreneblon. Krome, estas la
parolantoj kaj nur la parolantoj kiuj povas plibonigi praktike la lingvon.
La konata diktaturo cxe la esperantisma movado subtenas stabilan lingvon,
tiom stabila ke oni ne povas sxangxi eraregojn kiel la supersignoj aux la
deviga finajxo de akuzativo. La scienco kaj la tekniko sxangxas kontinue,
sen perdo de utilo aux profundeco. La tino estas scienca kaj teknika, neniel
religidogma, tiel kaj tial gxi sxangxas kontinue sen perdi sian koheron. Mi
ripetas ke estas tauxga iu konsultebla instituto de unusola monda
planlingvo, kies respondoj kaj proponoj estos nur konsiloj, dum cxiam la
parolantoj senpere decidos. Sed unue, oni devas konkeri la unuecon inter la
planlingvoj, unueco kiun nur oni povas atingi per argumentado kaj scienco,
neniam per atakoj kaj elimino de la aliaj planlingvoj, kiel, ve! ofte faras
la esperantistoj. Ankaux la esperantistoj, la idistoj, kaj tiel plu, ofte
silentas la disopiniantojn. Libero por kritiki kaj scienca metodo por
konstrui estas la reala vojo, miaopinie.

    Saluton, Uxejo Cxano.
    Komence, la tino estas euxroklono, sendube. Sed se ci preferas enkonduki
cxinan vortaron, bantuajn signifajn tonojn, japandevenan gramatikon, kaj
tiel plu, tion ci povas libere fari. Fakte, ni tinistoj estas tre
interesataj pro varbi popolon kies denaska lingvo ne estas hindeuxropa. Kiel
ci scias, la cxina estas la plej parolata lingvo, la angla la dua, la hindia
la tria kaj la hispana la kvara. Sed ecx parolante la kvar lingvojn samtempe
(atingo nur por malgrandega grupo) oni ne povas paroli kun unu duono da la
homaro, kaj se ni sercxas fluan komunikadon, la ekskludatoj estas almenaux
du trionoj da la homaro. Ni bezonan komunan lingvon internacian!

    El Aleksandro Ksavero Kasanovo Domingo.

----- Origxinalaj mesagxoj -----

    At least with Volapuk and Lojban, there are published grammars and
dictionaries, and some online material which i could refer to if i needed
to. With Tino i just have to rely on whatever 'inmediat
comprensibilita`'Alexandre has seen fit to build into it.
    Kordiale, James Chandler

Ma, construente un lingue planati, it sembla me tre sagi, considerar li
lingues max divulgat e usat, e anc li lingues max facil in su structura.
E anglÚs have bon solutiones in ambi campes ...

E, yo comprende it _mult vez_ plu facil, quam tu lingue.

Sebastian

    And this is precisely the design feature of Tino that I reject.
After a period of trial use, I want an auxiliary language that is
stable, NOT one that is always changing.  fasilinguo and I simply
have different values, and I see little in common on this point.

Paul Bartlett

Spanish communicates for many, English for
many, etc. Swedish for many. Use what you can.
Even Interlingua-Esperanto communicates for
some. Just don't say NO to any good way of
communicating. Especially if a goal is to
communicate all over the world. Also don't
expect that others must understand your way
-- or be ignorant.

Wei Chang