]

Font:

LISTSERV Archives

AUXLANG Home

AUXLANG  December 1998, Week 3

AUXLANG December 1998, Week 3

Re: Scripts and outlook (was Re: something dumb) : )

STAN MULAIK <[log in to unmask]>

International Auxiliary Languages <[log in to unmask]>

Sun, 20 Dec 1998 12:58:05 -0500

text/plain

Don Harlow notava un notitia de Paul Bartlett:

>    Recently a somewhat spirited debate has been taking place on the
>Interlingua list between someone who claims that certain neologistic
>forms for a few grammatical particles are more "international" and
>"protptypical" and those who claim that words the language has gotten
>along with very well for nearly five decades are not worth the
>upheaval of the change.

Io suppone que le "someone" es io.  In 1961 io publicava "Le Foro" in que
il habeva multe autores de articulos, primarimente super le interlinguistica.
Le majoritate del autores esseva theoreticos de interlingua, mais nos
habeva representantes como Sr. de Guesnet e Sr. Matejka de Occidental.
Mais in aquelle periodico io explorava le recerca super formas alternative
pro certe particulas, como "aquelle" (demonstrativo "ille") e "aqueste",
"aqui" in loco de "hic".  Mi objectivo non esseva a arguer que tote le
mundo qui hodie scribe in interlingua debe stoppar lor usage de "ille",
"iste", "hic", mais simplemente a recognoscer que il ha alternativos
melio constatate como prototypos in le linguas romance que iste formas
latin, e que illos es plus recognoscibile a parlantes de linguas romance
moderne.  De plus "ille" ha duo distincte functiones como un pronomine
personal mascule e como un adjectivo demonstrative - e il ha un ration
historic in le disveloppamento del linguas romance pro aquesto:
originalmente le latino non habeva articulos definite, necun pronomines
personal altere que "ego" e "tu", e plure demonstrativos como "hic",
"haec", "iste" "ille", "ipse".  In le lingua parlate de latino, que
gradualmente deviava del latino scripte, "ille" deveniva servir in
tres functiones, como un articulo definite, como un pronomine personal
(ille, illa), e como un adjectivo demonstrative. Initialmente on non
recognosceva functiones distincte pro "ille", mais simplemente usava
lo como un demonstrativo pro le emphase in le caso de lo que deveniva
le articulo definite, o un demonstrativo como un pronomine personal a
referer a homines e feminas e cosas, e como un demonstrativo.  In
protoromance in le caso del demonstrativos, ILLE esseva precedite per
o ECCE o ECCU(M) > ECCE ILLE, ECCUM ILLE.  ECCE serviva a attraher le
attention a un cosa presente o pro significar un cambiamento abrupte,
pro le effecto dramatic.  Con le passage del tempore ECCE e ECCU
serviva a distingue ILLE de su function como le articulo definite.
De plus le particula ATQUE in le latino similarmente habeva un function
epidictic de attraher le attention, e ECCU e ATQUE esseva fusionate
a *ACCU.  ACCU ISTE esseva le forma le plus commun per tote le regiones
del romanos in parlantia quotidian de Dacia (hodie Romania) al oriente
a Iberia (Hispania) al occidente. Solmente in le regiones nord de Gallia
(Francia) esseva ECCE ILLE plus usate.  De ACCU ILLE e un similar forma
ACCU ISTE (e un tertie ACCU IPSE) evolveva le formas del adjectivo
demonstrative e le pronomine demonstrative in le varie linguas romance.

   Romanian:   ACCU ILLE > acela/aceea   (le ch de -c- es un characteristic
                evolution in Romanian de -kw- quando sequite per -e-.
   Italiano:   ACCU ILLE > quel, quello, quella (le italiano perdeva le a-
               per apheresis).
   Catalano:   ACCU ILLE > aquell, aquella  (Le formas iberic es
                 plus conservative)
   Espaniol:   ACCU ILLE > aquel, aquella
   Portugese:  ACCU ILLE > aquele, aquela, aquilo
   Francese:   ECCE ILLE > celle
Assi un bon particula pro interlingua es AQUELLE

   Similar rationamento pote demonstrar que ACCU ISTE > AQUESTE
           Espaniol habeva "aqueste" al latere de "este" in le
           espaniol del Etate Auree (1550-1650 +/-).  Catalano ha
           in certe dialectos (Valencia) ambe formas "aquest, est < ISTE.
                                            ACCU HIC > AQUI

Le problema con le particulas latin in interlingua es le resultato de
su regulas de determinar le eligibilitate de parolas e le standardization
de lor forma.  Le regulas esseva designate a capturar le plus grande
numero de parolas international per cercar un numero minime del plus
importante linguas europee.  Iste linguas es major centros de radiation
e absorption de parolas e contine le parte grandissime del vocbulario
international.  Le lista de iste linguas es francese, anglese, italiano,
espaniol/portugese, germano e russo.  Le lista diverse garanti que le
parolas trovate es ben international e in formas le plus prototypic,
non solmente romance.  Mais con respecto al particulas, on pote dicer
que le particulas debe esser romance.  Mais con solmente tres linguas
romance in le lista, il ha necun solution prototypic si non tote le
tres linguas romance (francese, italiano, espaniol/portugese) se accorda
in le mesme prototypo. Interlingua require tres linguas a appoiar le
eligibilitate e determinar le prototypo.  E aquesto esseva le caso con
con ILLE como demonstrativo proque le francese "celle" < ECCE ILLE
non habeva le mesme origine como le altere formas in italiano e
espaniol/portugese, aquel < ACCU ILLE.  IALA in aqueste casos usava
le regula supplementari a usar le particulas latin in resolver aqueste
casos.  Mais obviemente le problema esseva que il non habeva plus que
tres linguas romance in le lista, e idiosyncratias in un del tres
ducerea a un fallimento de producer un solution, requirente le regula
supplementari de usar un parola latin.  Un obvie regula supplementari
alternative es a examinar tote le linguas romance pro solutiones del
particulas quando il non ha le tres linguas romance in accordo.
Mais parte del paroblema esseva que in 1941 quando Dr. Gode faceva su
recerca preliminari super le particulas, ille non habeva tote le
informationes etymologic pro solver le problema in le linguas romance.

Mais Dr. Gode ha semper insistite que interlingua es un representation
de un realitate objective, e que si le regulas falle de capturar aquelle
realitate, on debe modificar le regulas.  Aquesto io propone pro
determinar parallel formas acceptabile in usar interlingua.  Io non
arguer que on debe reimplaciar le vetere formas.  Mais a facer los
acceptabile a usatores del futuro a decider qual a usar.

Mais in un certe senso interlingua ha esperantificate se.  Le svedese
interlinguanos es multo conservative, e apparentemente illes non ha
absorbite totalmente le spirito theoretic de  Dr. Gode.  Illes pare
haber un certe forma del "xenophobia linguistic" verso le "nove formas"
(nove desde 1961!)  Illes es anxie si io o alteros usa aqueste formas,
que novicios va devenir confundite, etc ..  Mais io cognosce que
illos es international e prototypic, e aquesto es bastante pro me a
usar los.  Alteros pote facer lo que illes vole.

Stan Mulaik