]

Font:

LISTSERV Archives

AUXLANG Home

AUXLANG  December 1998, Week 3

AUXLANG December 1998, Week 3

Scripts and outlook (was Re: something dumb) :

Kjell Rehnstrom <[log in to unmask]>

International Auxiliary Languages <[log in to unmask]>

Mon, 21 Dec 1998 01:07:14 +0100

text/plain

Stan Mulaik scribe:
>Mais in un certe senso interlingua ha esperantificate se.  Le svedese
>interlinguanos es multo conservative, e apparentemente illes non ha
>absorbite totalmente le spirito theoretic de  Dr. Gode.  Illes pare
>haber un certe forma del "xenophobia linguistic" verso le "nove formas"
>(nove desde 1961!)  Illes es anxie si io o alteros usa aqueste formas,
>que novicios va devenir confundite, etc ..  Mais io cognosce que
>illos es international e prototypic, e aquesto es bastante pro me a
>usar los.  Alteros pote facer lo que illes vole.

Kjell R:
Io es svedese e io es forsan intendite per Stan. Pro isto non es mal sio io
proba explicar le cosa.

Quanto Stan publicava le periodico _Foro_ io habeva nunquam audite de
interlingua. Io era in principio esperantista e sapeva del existentia de
ido e occidental. Io pensava que era sufficiente con esperanto. Il es multo
possibile que io haberea devenite occidentalista, si io habeva habite
contactos con occidentalistas in ille tempores.

Io apprendeva interlingua per le libro de un professor gymnasial (su titulo
in svedia era _lector_) Ingvar Stenstr=F6m: Interlingua, instrumento mederne
de communication international, editorial: L=E4romedelsf=F6rlagen 1972. Le
libro era usate in le inseniamento del subjecto scholar "Vocabulario
international". Io perlegeva le libro alcun vices pro fortificar le
interlingua que io habeva apprendite, legente i.a. Resivsta de interlingua,
publicate per Ric Berger.

Viste que le IALA nunquam poteva decider clarmente qual parolas grammatical
(pronomines, particulas, certe adverbios, conjunctiones e subjunctiones) on
debe usar in le nove lingua on introduceva le si nominate _collaterales_,
synonymos le quales plus tosto representava un particular tendentia
lingual: Le latin _sed_ poteva esser usate in un texto plus tosto
scientific, e _ma_  in un texto dirigite a un auditorio plus moderne (al
minus sin interesse o cognoscentia elementari de latino). Le recommendation
- vide le introduction del IED que existe in anglese in le rete - era que
on non usa le collaterales de varie tendentias (mi expression) in le mesme
texto. In lingua clar isto significa que on non debeva mixar iste varie
typos de collaterales.

Io non reflecteva. Le parolas era jam comprendite. De facto _sed existe non
solo in latino classic _sed_ etiam in esperanto. On pote quietemente
constatar que _anque_ in interlingua es un esperantismo (e forsan idismo,
io non ha ido tanto active, illo ha sempre solo essite un lingua de leger
pro me).

Le plus grande quantitate de interlingua es producite in le publication
_Panorama in interlingua_, publicate per le Union Mundial pro Interlingua.
In ille publication e in le conferentias de interlingua on plus sovente
(often) audi _ma, anque, ci_. Personalmente io ma adaptava al majoritate
dicente _ma_, _ci_ etc.

In le description del metodica de selection de parolas de interlingua on
dice que on non solo pote explorar un lingua synchronicamente, ma pote
etiam facer recercas _diachronic_. Per iste methodica le tendentia sembla
esser de haber parolas que ha un aspecto plus ancian, e a vices plus roman.
Isto pote etiam (anc) explicar le ration pro le qual un scribente
occidentalista (vide le lista _lingue_, que Bob ha organisate.) exprime le
opinion que multo in le vocabulario de interlingua es plus archaic quam in
occidental.

Un bon illustration de isto es le parola interlingua _locotenente_ que in
occidental es _lieutennant_ (orthographia). Le elementos del parola
interlingua es naturalmente ben cognoscite como _loco_, _local_, _tener_,
intertiner_ etc. ma le parola total pro multe linguas europee es multo plus
facile recognoscibile in su forma occidental quam interlingua, si io va
exprimer mi opinion personal. Confere:
interlingua - locotenente
occidental - lieutennant
anglese - lieutennant
germano - Leutnant
svedo - l=F6jtnant
finno - luutnantti
espaniol - teniente
italiano - tenente

(Ancora un puncto in le discussion del question de quanto de un parola
international debe esser usate pro que nos va comprender lo.)

Nunc, le discussion que ha erumpite es causate del facto que Stan Mulaic ha
comenciate usar su proprie concotiones, basate, si io ha ben comprendite le
cosa, sur le catalano e le rumano (romaniano), ambe agradabile linguas
quales tamen non es linguas de base in le selection de parolas de
interlingua.

Es obvie que on ha in omne linguas un besonio de innovationes e
conservatismo, isto es naturalmente valide etiam pro interlingua.

Il debe etiam esser un certe ordine, tanto ben in un lingua auxiliar. Un
excellente maniera distruer un lingua parlate activemente de un micre
numero de personas es naturalmente de introducer nove grammatica e appellar
isto fundate sur le base scientific.

Stan pensa que il es multo amusante que nos pensa que il pote esser
difficile pro le nove usatores de interlingua incontrar sempre nove parolas
in un tal fundamental function como pronomines/adjectivos demonstrative,
particularmente si illos _non_ ha cognoscentia de un lingua roman. Multe
del personas con linguas nordeuropee debe luctar pro omne le parolas
interlingua. Illos da a ille personas un optime comprehension del parolas
estranier in nostre linguas. Pro isto il non es stercore felin qual parolas
nos usa in le vocabularios e qual linguas on scribe in presentationes que
pretende esser interlingua.

Viste que io non es un governamento qui pote inviar bombas a phenomenos que
io detesta, ma un satis ridicule individuo in un loco peripher qui crede
que on pote usar le vocabulario international in un lingua auxiliar, io
constata solmente con tristessa que Stan non sci que il jam ha
sufficientemente de pronomines/adjectivos demonstrative.

Si Stan habeva introducite le parola _ipsophono_ pro un _machina responsor_
(un magnetophono que registra le appellos telephonic) il esserea
comprensibile, mesmo si (even if) un tal parola non esseva conforme al
methodo seliger un parola pro interlingua ex minimalmente tres (3) del
linguas fonte, ma in iste caso il non se tracta de un nove creation del
lingua, ma de duplicar parolas le quales jam existe plures (collaterales
etc. ad nauseam).

Io scribeva isto pro que io evidentemente era includite in le expression
_svedos conservative_. Io crede que io ha dicite toto que es necessari in
iste cosa, e io non va preoccupar vos con plus de enunciationes. Io spera
tamen que mi position es satis clar....

Kjell Rehnstroem
Vaenortsgatan 87
S-752 64  UPPSALA